سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اختلال پردازش حسی و بیش فعالی قسمت دوم

بیشتر بخوانید: مقاله بیش فعالی کودکان

اخیرا نشان داده شده است که در بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون (PD) همبستگی بین-اندام ریتمیک اختلال ایجاد می شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی اینکه آیا این کسری هماهنگی عمدتا ناشی از ضعف اتصال، مربوط به hypoactivation منطقه موتور تکمیلی (SMA)، یا عمدتا نتیجه غیر مستقیم از توزیع نامتقارن علائم PD در بیش از اعضای سمت چپ و راست ( فرآیند محیطی) 30 بیمار مبتلا به PD و 30 شرکت کنترل همسان با چهار انگشت شاخص ضد فاکتور و الگوهای چپ و راست راست گالو در چهار وضعیت بازخورد بصری انجام گرفت. مشارکتکنندگان متمرکز به طور قابل ملاحظه ای بدتر از شرکت کنندگان متاثر از عدم تقارن در الگوهای گالوپ انجام می شود. این نتیجه نشان می دهد که کسری مرکزی تأثیر قویتری بر جفتگیری بین-اندام در PD نسبت به عدم تقارن عصبی-عضلانی و بیومکانیکی بین اندامها دارد. تجزیه و تحلیل دقیق فواصل inter-tap (تنوع و همبستگی) نشان می دهد که این کسری منجر به جفت گیری جبرانی نامتقارن بین لبه در گروه مبتلایان به سمت راست و تحت شرایط خاص و همچنین در گروه اول مبتلا به مبتلا به لبه. تفاوت در استراتژی هماهنگی بین بیماران چپ و راست منجر به این شد که ترجیحات دست پیش از بارداری، یک محدودیت ساختاری مهم در استراتژی های در دسترس برای شرکت کنندگان است.

 

بیشتر بخوانید: مقاله اختلال پردازش حسی در کودکان

مطالعات قبلی نشان داده است که تحریک مغناطیسی مغزی تکرار مغناطیسی (rTMS) با غلظت 1 میکروگرم باعث کاهش تحریک کورتیکواستپسینس در افراد عادی شده است. اثرات زیررویی rTMS 1 هرتز بر تحریک پذیری کورتیکواستپسین و مهار درون کورتی در افراد مبتلا به دیستونی دست فوکوس (FHD) هنوز روشن نیست. هدف از این مطالعه بررسی اثرات شدت کم 1 ترانزیستور rTMS بر روی این متغیرها در افراد کنترل و FHD بود. ما الکترومیوگرافی (EMG) را از اولین عضله پشتی (FDI) دستهای غالب از 7 فرد کنترل کننده و 7 دست آسیب دیده از پنج فرد FHD ثبت کردیم. ما از TMS پالس تک و دوگانه برای بررسی دامنه حرکتی (MEP)، مهار اینترکاشی مستقیم فاصله کوتاه (ICI) و مدت زمان خاموش قبل، طی و بعد از 20 دقیقه از کمترین شدت 1 Hz rTMS استفاده شد. دامنه ی MEP در طول دوره rTMS در افراد کنترل، به طور معنی داری کاهش یافت، اما در افراد FHD تغییری نکرد. مدت زمان خاموش در افراد کنترل بعد از rTMS به طور معنی داری طولانی تر بود، اما در افراد FHD هیچ تغییری مشاهده نشد. در ICI پس از rTMS هیچ تغییری در ICI وجود نداشت، به رغم شدت rTMS که به طور پیش فرض شبکه های مهار کننده داخل مغزی را فعال می کرد. این نشان می دهد که شدت کم rTMS 1 هرتز ممکن است در کاربرد نرمال شدن عملکرد مهاری در FHD محدود باشد.

 

بیشتر بخوانید: مقاله تفاوت ناتوانی یادگیری در کودکان

کودک بیش‌فعال معمولا در پاسخ به حس‌های ناگهانی یا تصادفی که برایش به وجود می آید مانند لمس شدن، صدای بلند، بوی شدید و ... واکنشی متفاوت با کودک داری اختلال حسی دارد و مثل کودکان نرمال عمل می کنند و به سادگی کنار می آید و از آن میگذرد. اما کودکی که دارای مشکل پردازش حسی است در مقابل حس‌های نگهانی هر چقدر هم سبک که باشد رفتار تکانشی شدید از خود نشان می دهد و اصلا نمی تواند به راحتی از آن بگذرد.

کودکان دارای اختلال حسی عموما شرایط و فضاهای پایدار و از پیش تعیین شده را ترجیح می-دهند در حالیکه کودک بیش فعال، به پراکندگی، تازگی، بهم ریختگی و شلوغی محیط علاقه بیشتری دارد.

کودک دارای مشکل پردازش حسی در ورزش و فعالیت های بدنی ضعیف عمل می کنند ولی بلعکس کودک بیش‌فعال ممکن است عملکرد قدرتمند و بهتری نسبت به همسالان خود داشته باشد و به راحتی بدرخشند.

کودکان بیش فعال اصلا توانایی کنترل تکانه و رفتارهای هیجان‌انگیز را ندارند، نسبت به هر محرکی از خود عکس العمل نشان می دهند و بسیار Impulsive هستند درصورتی که کودک دارای اختلال حسی به راحتی می تواند خود را در مقابل تکانه کنترل کند مگر آن که حس آزاردهنده ای به او القا شود.

مهمترین نکته در این زمینه دانستن این است که دارو درمانی بر روی کودک دارای اختلال حسی به هیچ وجه تاثیری نمی گذارد و هیچ گونه دارویی برای کنترل اختلالش به او کمک نمی-کند در حالیکه کودک بیش‌فعال اگرچه دارودرمانی آخرین روش برای درمان این اختلال است ولی داروهایی مانند ریتالین می تواند رفتار کودک را بهبود ببخشد.